Rakentaako digitalisaatio kuulumisen tunnetta vai osattomuutta? Digitalisaatio herättää tunteita. Se on monille mahdollisuus, toisille kirosana, yksille lähellä, toisille kaukana. Digitalisaatiossa ei ole kyse ainoastaan teknologioista, palveluista tai niihin...
Digitalisaatio, mummo ja pesukone 2.0 Digitalisaatio, keinoäly, robotisaatio, algoritmi jne. ovat kaikki käsitteitä joiden merkitystä tulevaisuuden arkeologit pohtivat tutkiessaan tämän ajan artefakteja. Meille aikalaisille ne ovat...
Arjen digi vähentää seniorien yksinäisyyttä Yksinäisyyttä on kaikenikäisillä, mutta se koskettaa erityisesti senioreja. Arviolta 300 000 yli 70-vuotiasta kärsii Suomessa yksinäisyydestä usein tai jatkuvasti. Yksinäisyys kaventaa elinpiiriä ja...
Asiakkaiden asiantuntemus hyödyksi Virtuaalisairaalassa Mitä tarkoittaa vaskuliitti? Minne olen menossa, jos saan kutsun endokronologian poliklinikalle? Terveydenhuoltoalan ammattilaisten käyttämät termit eivät kerro potilaalle välttämättä mitään, eivätkä...
Digi ei riitä – nuori kaipaa kasvoja Nuorille on tarjolla yhä enemmän matalan kynnyksen tukea ja apua verkossa. Nämä palvelut ovat ensiarvoisen tärkeitä esimerkiksi silloin, jos ei ole uskallusta tai mahdollisuutta kasvokkaiseen...
Digiopastus voi avata silmät Sähköisten palveluiden lisääntyessä oleelliseksi kysymykseksi nousee kansalaisten valmiudet käyttää niitä. Ikäihmisistä löytyy suuri joukko ihmisiä, jotka eivät ole koskaan käyttäneet tietokoneita ja...
Kuka huolehtii digijunteista? Digi-Suomi vuonna 2017: klik-klik, päivän ruokaostokset on tehty, klik-klik, kuopukselle on tilattu lääkäriaika, klik klik, veroilmoitus on jätetty, klik klik, siskon kanssa on puheltu rapakon taakse...
Digitaitojen kehittyminen ei saa olla sattuman varassa Digiosaamista tarvitaan työelämässä kasvavassa määrin. Vaikka työelämässä pärjäisikin ilman digitaitoja, niin mitäs sitten kun jää työttömäksi? TE-palvelut hoituvat verkossa, mutta vain silloin kun...
Palveluiden saavutettavuus riippuu ihmisestä Ikä on vahvin digiteknologian käyttöön vaikuttava tekijä, mutta ikääntyvät eivät ole homogeeninen kategoria. Ikäihmisillä on eri tarpeet eri iässä ja eri sosiaali- ja elämäntaparyhmissä. Tämä koskee...
Digi-into vastaan digikauhu Jotkut kirjastot ovat digistä aivan tohkeissaan, toiset taas ovat kauhuissaan ja toivovat, että "ei mitään digijuttuja tänne". Näin minulle kertoi digikouluttaja Marko Torppala, joka on kiertänyt...
Digineuvoja kotiin Mistä saisi digiapua silloin, kun sitä tarvitsee? Maksutonta digineuvontaa on Helsingissä laajasti tarjolla eri puolilla kaupunkia kirjastoissa, asukastaloissa ja palvelukeskuksissa. Yli 150...
Hyödyttääkö palvelujen digitalisointi käyttäjää? Miten varmistetaan, että palvelut ovat helppokäyttöisiä tavallisille ihmisille eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa?
Digisanomat ja terminologia yhtenäisiksi Mitä pitemmälle Suomen hallinnon ja sen palvelujen digitalisaatio etenee, sitä vähemmän kansalaiset joutuvat availemaan virallisia kirjekuoria ja tuskailemaan niiden virkamieskielisten sanomien kanssa...
Rakasta rohkeasti digitalisaatiota Asiointipalvelua käyttävä kansalainen saattaa hämmentyä asioidessaan digitalisaation myötä uudistetussa palvelussa, jos palvelussa on käytetty tietotekniikan ammattilaisen kieltä. Tällöin voidaan...
Toisin tekemisen riemu – digisti asiakaslähtöistä ”Yritetään edes leikkiä, että tämä on digihanke. Emme taivu käyttämään paperihakua”, tuskailtiin etsittäessä KIRA-digin kokeiluhankkeiden rahoitushakuun sopivia sähköisiä lomakkeita valtiokonsernin...