Aluehallintoviraston digihaaste - mistä käyttäjät lupajärjestelmään? Vesi- ja ympäristölupaa pystyy hakemaan sähköisen asiointipalvelun kautta. Vaikka sähköinen palvelu on ollut käytössä, suurena haasteena on palvelun alhainen käyttöaste.
Porvoon kaupunki haki apua palvelumuotoilusta Suomi.fi-valtuuksien hallintamallin luomisessa Palvelumuotoilun keinoin pääsimme tehokkaasti yhteisymmärrykseen siitä, mitä voimme kaupunkina tehdä asiointivaltuuksien hallintamallin luomiseksi. Palvelumuotoilun avulla osittain monimutkainenkin...
Kymenlaakson pilotin keskiössä ovat yrittäjille suunnatut palvelut Yrittäjät ovat kaupungeille tärkeitä, sillä ne tuottavat elinvoimaa, palveluita, työpaikkoja sekä ennen kaikkea luovat alueelle kasvumahdollisuuksia. Kymenlaaksossa löydettiin helposti yksimielisyys...
Empatia ja asiakasymmärrys muutoksen ajurina Oikeusrekisterikeskuksessa Pilotin tavoitteena oli luoda yhteistä ymmärrystä koko hallinnonalan asiakaskokemuksesta sekä luoda Oikeusministeriön hallinnonalalle yhteinen, helppo ja joustava asiakaskeskeisen kehittämisen malli...
Ruokavirasto kehittää palveluja yhdessä viljelijöiden ja kumppaneiden kanssa Ruokaviraston Sujuvaa asiointia pellon laidalla –projektin tavoitteena on ymmärtää luomurehuviljelijöiden arkea ja asiointipalvelujen nykytilaa sekä kehittämistarpeita.
Kokeilijan Starttipaketti Kokeilijan Starttipaketti sisältää palvelumuotoilu- ja kokeilukehittämisessä hyödynnettäviä kanvaasipohjia.
Asiakaskeskeisyys ja yhteistyö ovat kehittämisen keskiössä Kuopiossa Kehitämme Väestörekisterikeskuksessa parhaillaan uudistuvaa Suomidigi-palvelua tukemaan julkishallinnon (digi)kehittäjien työtä. Uuden palvelun tavoittaana on tuoda yhteen tietoa, kehittämismalleja...
Kokeile rohkeasti ja ota opit talteen Kun yhdistetään startup-yritysten tuoreet ideat ja kaupungin innokas ote uuden kokeilemiseen, saadaan tuloksena nopeita kokeiluja, joista molemmat osapuolet hyötyvät. Näin tehtiin Kalasatama wellbeing...
Ennakkoluulottomat opiskelijat siivittivät tiensä Syysmyräkän voittoon asiakaslähtöisellä palvelukonseptillaan Syysmyräkkä-hackathon järjestettiin Turun Joki-vierailukeskuksessa perjantaina 16.11.2018. Tapahtumaan oli ilmoittautunut etukäteen noin 50 osallistujaa ja muutamat saapuivat paikalle vielä ennen...
Digitalisaation tukea rakentamassa: Design Sprint Suomi.fi palveluntarjoajille -hankkeessa kehitettävän palvelun alustava konsepti on nyt saatu muotoiltua. Prototyypissä Suomidigi-nimeä kantava kokonaisuus tulee muotoutumaan verkkopalvelusta, joka...
Digitalisaation tukea rakentamassa: toinen työpaja asiakasymmärryksen kartuttamiseksi Minkälainen palvelukokonaisuus tukisi juuri sinua, julkishallinnon digitalisaation edistäjä ja digipalvelujen kehittäjä? Suomidigi on mukana kehittämässä ratkaisua tähän kysymykseen tiiviissä...
Digitalisaation tukea rakentamassa: Ymmärryksen syventämistä työpajassa Minkälainen palvelukokonaisuus tukisi juuri sinua, julkishallinnon digitalisaation edistäjä ja digipalvelujen kehittäjä? Suomidigi on mukana kehittämässä ratkaisua tähän kysymykseen tiiviissä...
Digitalisaation tukea rakentamassa: Millaista tukea kehittäjät ja johtajat tarvitsevat digitalisaatioon? Kuka tekee digitalisaatiota? Kuka on tämä mystinen 'kehittäjä'? Millaista hänen arkensa on?
Digitalisaation tukea rakentamassa: SuoPa-hankkeessa käynnistyi konseptointi Kehitämme Suomi.fi-palveluntarjoajille-hankkeessa (SuoPa) kokonaiskonseptia, jonka tarkoituksena on tukea koko yhteiskunnan digitalisaatiota ja tarjota yhteiskehittämisen työvälineitä digitalisaation...
Asiakas heittopussina palveluiden välissä Kun ihminen jää yllättäen työttömäksi, moni perusasia järkkyy. Ensin saattaa huolettaa oma ja perheen talous, sen jälkeen mahdollisesti itsetunto. Alkaa matka, joka ei ollut suunnitelmissa. Usein...
Julkinen hallinto näyttää suuntaa – eikä roiku peräsimessä Halusimme löytää Suunnannäyttäjät-kilpailulla rohkeita toimintamallien uudistajia, jotka toimivat hyvänä esimerkkinä julkiselle hallinnolle. Saimme kaiken kaikkiaan 33 tarinaa toiminnan uudistamisesta...
Hyödyttääkö palvelujen digitalisointi käyttäjää? Miten varmistetaan, että palvelut ovat helppokäyttöisiä tavallisille ihmisille eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa?